Zacznę od tego, że każde gospodarstwo domowe ma swoje zmienne – liczbę domowników, dochodów, kosztów, umowę o pracę czy też własną działalność o zmiennych zarobkach.
Nie ma co szukać idealnego szablonu na budżet domowy. Są pewne podstawy, co powinien zawierać, ale z czasem zauważycie, że nie ma matrycy, która będzie odpowiadała każdemu.
Tak czy owak, budżet domowy to kluczowe narzędzie, które pomaga zarządzać finansami, kontrolować wydatki, ale również wygenerować oszczędności. No i umówmy się, warto wiedzieć, co się dzieje z naszymi pieniędzmi, bo to ułatwi nam realizację planów finansowych.
Dlaczego warto mieć budżet?
Zobaczysz, na co tak naprawdę wydajesz pieniądze. Dowiesz się, gdzie możesz wprowadzić oszczędności. Pomoże Ci to w ustalaniu celów finansowych i ich realizacji. Odzyskasz kontrolę i unikniesz niepotrzebnego stresu. Będziesz gotowa/ów na niespodziewane wydatki. Nauczysz się przewidywać większe wydatki, jak urodziny, wakacje, rok szkolny, czy święta.
Zapisałam podstawowe czynności, które warto wykonać, aby stworzyć budżet domowy.
KROK 1 – informacje o dochodach
wynagrodzenie |
dochody z działalności gospodarczej |
dodatkowe dochody, np. z lokat, wynajmu, zleceń dodatkowych |
KROK 2 – zapisz koszty stałe
czynsz |
kredyt hipoteczny |
rachunki za gaz, prąd, wodę, śmieci – uśrednione koszty |
rachunki za Internet i telefon |
usługi abonamentowe (siłownia, pakiet medyczny, opłata za parking, czy ochronę) |
ubezpieczenia |
KROK 3 – określ koszty zmienne
jedzenie |
chemia i kosmetyki |
transport (paliwo, bilety, zapisz też w jakich miesiącach jest do opłacenia polisa i przegląd) |
rozrywka, hobby |
odzież |
zdrowie (przyjmowane leki, wizyty, rehabilitacja) |
KROK 4 – analizuj swoje wydatki
Przynajmniej na początku zbieraj paragony.
Zapisz wszystkie wydatki, żeby zrozumieć, na co wydajesz pieniądze.
Przejrzyj wyciąg z konta, zobacz, czy nie mam tak jakiś niepotrzebnych opłat lub zakupów, których nie uwzględniłaś/eś w paragonach.
KROK 5 – ustal cel
Jak określisz cen finansowy, niezależnie to będzie oszczędzanie na fundusz awaryjny, spłatę długów, czy zrobienie implantów zębowych, zdecydowanie bardziej zmotywuje Cię to do regularnego zapisywania wydatków i analizowania budżetu.
KROK 6 – plan realizacji budżetu
Kiedy pozbierasz wcześniejsze informacje, będziesz już w stanie na podstawie tych informacji stworzyć własny plan budżetu.
Wynagrodzenie minus koszty stałe = to co zostaje na koszty zmienne. I dokładanie taką kwotę musisz zaplanować.
Podziel kategorie wydatków i ustal limity dla każdej z nich.
Możesz skorzystać z poniższych metod:

Niektórzy lubią korzystać z metody kopertowej, gdzie rozdziela się gotówkę na wcześniej określone kategorie. Jest to jakiś pomysł, jeśli ktoś woli obracać gotówką.
Osobiście z racji zadłużenia i wysokich rat kredytów, staram się jak najwięcej wyciągnąć z pracy dodatkowej, a to co zostaje w budżecie na plus w miarę możliwości przeznaczać na nadpłaty, kosztem braku funduszu awaryjnego.
Taki sposób prowadzenia budżetu w mojej opinii nie będzie dobry dla osób, które boją się ryzyka. Nie polecam takiego rozwiązania, nie rekomenduję, piszę tylko, jak to wygląda u mnie, ale ja lubię adrenalinę.
KROK 7 – Obserwuj i aktualizuj budżet
Skorzystaj z tego, co jest dla Ciebie najwygodniejsze:
Aplikacja do finansów (np. Mint, PocketGuard). |
Arkusz kalkulacyjny (prosty arkusz w Excelu lub Google Sheets). |
Tradycyjny zeszyt. |
Niech to będzie narzędzie dla Ciebie i nie wymaga zbyt wiele wysiłku.
Postaraj się trzymać określonego budżetu.
Na starcie śledź wydatki bardziej skrupulatnie.
Jeśli jest przed 15-tym, a wydałaś/eś więcej niż 50% w kategorii jedzenie, postaraj się przystopować. Wykorzystaj na maksa to, co masz w domu, żeby za chwilę nie wyrzucać jedzenia. Wydałaś/eś więcej, ok, świat się nie zawali, ale pilnuj się wtedy bardziej, i może jednak trzeba zmienić limity i przenieść środki z innych kategorii?
Patrz na to całościowo. To, że masz coś w danej kategorii, nie musi oznaczać, że masz wydać 100%. Może w tym miesiącu jednak nie stać Cię na wyjście do kina z pizzą na mieście.
Regularnie monitoruj swoje wydatki – porównuj plan z rzeczywistością. Czy Twoje wydatki mieszczą się w założonym budżecie?
Analizuj nawyki – zastanów się, czy możesz gdzieś obciąć koszty?
KROK 8 – Skończy się miesiąc i co dalej?
Przeglądaj i koryguj. Zauważ, co wymaga poprawy, gdzie możesz zacisnąć pasa, bez czego możesz się obejść, co generuje niepotrzebne koszty? Może uznasz, że bez tv można żyć, a do pracy zaczniesz jeździć rowerem?
Myśl o swoich planach, tak, żeby były dla Ciebie pomocą, pozwalały Ci spokojnie spać i zachęcały Cię do prowadzenia budżetu domowego i pozwoli na lepsze realizowanie ustalonych celów.
Co Ci pomoże?
- Realizm – nie staraj się od razu osiągnąć perfekcji. Zacznij od małych kroków i stopniowo ulepszaj swój budżet.
- Elastyczność – życie nie jest przewidywalne, a już tym bardziej wydatki, dlatego Twój budżet powinien być dostosowywany do nowych okoliczności.
- Zaangażowanie rodziny – jeśli tworzysz budżet rodzinny, zaangażuj w to wszystkich domowników. Planujcie większe wydatki, tańsze zakupy, obiady, oszczędność mediów.
- Gotowość na zmiany – nie bój się ich. Jeśli coś nie działa, nie bój się wprowadzać zmian w swoim budżecie.
Pamiętaj, że budżet to narzędzie, które ma Ci służyć.
„Budżet mówi twoim pieniądzom, dokąd mają iść, zamiast zastanawiać się, gdzie się podziały.”
John C. Maxwell

POBIERZ PRZYKŁADOWY SZABLON
Ten arkusz został przygotowany przez autorkę strony www.kasiaokasie.pl oraz udostępniony z myślą o osobach obserwujących profil na Instagramie @kasia.o.kasie Nie służy od odsprzedaży.
Jeśli chcesz go pobrać, to znak, że prawdopodobnie chcesz zatroszczyć się o swoje finanse i zacząć prowadzić budżet domowy, lub wprowadzić zmiany w obecnym.
Modyfikuj go dowolnie na swoje potrzeby i niech Ci służy.
Jeśli będziesz mieć jakieś uwagi, pisz śmiało. Postaram się go ulepszyć.
Przy tworzeniu własnego budżetu możesz wspierać się artykułem „Jak rozpisać budżet domowy”.
Po pobraniu, przerzuć sobie plik do swojego dysku Google i korzystaj z budżetu, tam gdzie Ci wygodnie.
Osobiście rekomenduję pobranie aplikacji Arkusze Google, żeby mieć go cały czas pod ręką w telefonie i na bieżąco zapisywać wydatki w odpowiednich kategoriach.
Na przygotowanie tego pliku oraz niniejszego artykuły poświęciłam wiele godzin.
Będzie mi niezmiernie miło, jeśli wesprzesz mój profil, mówiąc o nim znajomym, lubiąc i komentując moje treści na IG. A jeśli zechcesz w podziękowaniu postawić mi kawę, możesz to zrobić w tym miejscu
Powodzenia!
Kasia o kasie
Pingback: Jak wyjść ze spirali zadłużenia? – Kasia o kasie